ماشین بازها

اطلاعات کلی و جزئی در مورد ماشین

ماشین بازها

اطلاعات کلی و جزئی در مورد ماشین

تاریخچه jeep

تاریخچه جیپ



ایده اصلى ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامى درجنگ جهانى اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقى و گل آلود جنگ از ادامه راه باز مى‌ایستادند و گاهى جان خود را از دست میدادند. این نیاز به خودرویى چند منظوره که در ابتداى پیدایش و طرحهاى اولیه او را به همین اسم میشناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دودیفرانسیل به نام جیپ گردید.

نام جیپ از کلمه General Purpose به معناى چند‌منظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به Jeep بدل شد گرفته شده. رئیس هیات مدیره ویلیز (Willys) آقاى Ward M. Canaday از اوایل سال ١٩٣٩ بدنبال ساخت خودرویى سبک براى اهداف شناسایى-نظامى بود، با آغاز جنگ دوم جهانى در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیشبینى درگیرى آمریکا دراین بحران، او پى‌گیرى بیشترى نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش براى ساخت خودرویى که در میادین جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانى ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسى آماده نماید.

در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که کمپانى بنتام (Bantam) که نام پیشینش ( American Austin ) بود نیز در این داستان دستى دارد، بعدها آقای Canaday متوجه آنچه طراحان کمپانى بنتام بدنبال ساختنش بودند مدل پیشرفته‌ترى از یک موتور سیکلت جعبه بغل‌دار ( Side Car ) بوده است، خودرویى سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالیکه ویلیز بدنبال ساخت خودرویى مقاوم و زورمند با اهداف فوق‌العاده بود.

طرح اولیه خودرو با مشخصات فنى ویژه در ژوئن ١٩٤٠ از سوى ارتش آمریکا ارائه شد و از بین ١٣٥ شرکت صنعتى که براى کار بر روى این مدل از آنها دعوت شده بود تنها سه کمپانى پا پیش نهادند، کمپانى بنتام، کمپانى ویلیز و کمپانى فورد. مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ در سال ١٩٤٠ به سفارش کمپانى بنتام توسط شرکت کنتینانتال (Continental) ساخته شد ولى این کمپانى بنا به دلایلى در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه از دور رقابت کناره گرفت. مشخصات فنى خودروى جیپ مورد نیاز ارتش آمریکا که در ٢٧ ژوئن ١٩٤٠ از سوى کمیته فنى تدارکات ارتش در واشنگتن به کمپانى‌هاى سازنده ابلاغ شده بود بیانگر وسیله‌اى دودیفرانسیل به‌شرح زیر بود.

الف- حداکثر وزن خودرو در حدود ٥٩٠ کیلوگرم (البته به‌زودى مشخص شد که این رقم غیر عملى بوده و ارتش آنرا به ٩٧٠ کیلوگرم افزایش داد)

ب- حداقل گشتاور تولیدى موتور: ٨٥ پاوند/فیت

ج- فاصله محورها: حداکثر ٨٠ اینچ

د- عرض محورها: حداکثر ٤٧ اینچ

ﻫ- ارتفاع شاسى از سطح زمین: حداقل ٢٥/٦ اینچ

و- ظرفیت ترابرى: ٦٠٠ پاوند

زمانى که براى ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانى‌هاى شرکت کننده در این مناقصه داده شده بود ٤٩ روز بود، فرصت کمى که کارها را مشکلتر مى‌کرد. بنابراین ویلیز اورلند (Willys Overland) درخواست مدت زمان بیشترى را کرد تا بتواند نمونه‌اش را به اتمام برساند، درحالى‌که امید کمپانى بنتام کمک گرفتن از کمپانیهاى دیگر بود.

نمونه اولیه خودرویى که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامى دنیا یعنى Willys MB گردید، توسط مهندسى اهل دیترویت بنام کارل پرابست ( Karl Probst ) طراحى شد. وى که قبلا براى چندین کمپانى خودروسازى کارکرده بود و ورزیدگى و خلاقیتش بر همگان اثبات گردیده بود، توسط رئیس "کمیته مشورتى پدافند ملى" آقاى ویلیام اس نادزن (William S. Knudsen) (رئیس سابق کمپانى جنرال موتور) معرفى گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه میهن‌پرستانه را بدون دریافت هیچگونه حقوق و دستمزدى به‌انجام برساند. وى از ١٧ جولاى ١٩٤٠ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز، طرحهاى اولیه خودروى مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونه‌اى که بعدها به خودروى جیپ تبدیل گردید. طرح پیشنهادى بنتام همراه با شمایى از خودروى مورد نظر در ٢٢‌ جولاى ارائه گردید. طرح پیشنهادى ادعا داشت که وزن مورد نظر ارتش را رعایت کرده، حال آنکه بعدها در عمل در طى ساخت نمونه اولیه معلوم شد که بسیار سنگین‌تر است.

اولین نمونه دست‌ساز بنتام در ٢١ سپتامبر ١٩٤٠ تکمیل گردید، در حالیکه توانسته بود زمان ٤٩ روز را رعایت کند. ارتش این نمونه را تحت آزمایشهاى سخت و طاقت‌فرسا قرار داد، ٣٤٠٠ مایل را طى کرد که تنها ٢٥٠ مایل آن جاده آسفالته بود، و سرانجام آزمایش کنندگان چنین نتیجه‌گیرى کردند: این خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان داد که تمامى نیازهاى ما را برآورده خواهد کرد.

سرانجام کمپانى ویلیز و فورد نیز نمونه‌هایى را بر مبناى طرحهاى بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آماده ساختند. کمپانى ویلیز در نمونه خود که کوآد Quad (چهارگوش) نامگذارى شده بود و فورد در نمونه خود بنام پیگمى Pygmy (کوتوله) هرکدام تغییراتى را به صلاحدید خویش به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند. بطور مثال ویلیز بخاطر موتورش سنگین‌تر از نمونه بنتام بود که البته این تغییر بى‌دلیل هم نبود، خودروى ویلیز که از موتورى ساخت کمپانى ویلیز اوورلند بنام گو دویل (Go Devil) بهره میگرفت تنها خودرویى بود که توانسته بود قدرت مورد نظر ارتش را تامین کند. در حقیقت قدرت تولیدى موتور ویلیز که ١٠٥ پاوند/فیت گشتاور تولید میکرد نه تنها بسیار بیشتر از درخواست ارتش بود، بلکه موتور ٨٣ پاوند/فیتى بنتام و موتور ٨٥ پاوند/فیتى فورد را بى‌ارزش جلوه مى‌داد.

در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادى و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برترى‌هاى خودروى ویلیز، قرارداد ارتش به کمپانى ویلیز اوورلند واگذار شد و از آنجائیکه وزارت دفاع آمریکا احتیاج داشت که تعداد زیادى از این خودرو در مدت بسیار کوتاهى تولید شود، کمپانى ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصارى کرد، تا بتواند به کمپانیهاى دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطاء نماید. بر همین اساس، کمپانى ویلیز مشخصات کامل خودروى مورد نظر خود را به کمپانى فورد که در تولید سرى و سیستم تولید خطى بسیار پرتوان بود ارائه کرد.

در دوران جنگ دوم جهانى ویلیز و فورد بیش از ٧٠٠٠٠٠ سفارش دریافت کردند که ٣٣٠٠٠٠ عدد از این خودروها را که ویلیز ام‌بى (Willys MB) نامیده مى‌شد در کمپانى ویلیز ساخته شد. شماره سریال ١٥٠٠ دستگاه جیپهاى اولیه از ١٠٧٢ تا ٢٥٧٢ و با شماره ثبت W-2015919 بود و هنوز هم کلکسیونرها در سراسر جهان بدنبال یافتن هرچه بیشتر از این مجموعه اولیه میباشند.

 


به یاد اون خدا بیامورز

کارول شلبی در یازدهم ژانویه سال 1923 میلادی متولد شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی در 1940 به نیروی هوایی ارتش ایالات‌متحده پیوست که در آنجا مسئولیت آموزش خلبانان را برعهده داشت. پس از جنگ جهانی دوم، علاقه زیاد وی به رانندگی او را به پیست مسابقات حرفه‌ای اتوموبیلرانی 
آستون‌مارتین و مازراتی شود.
وی در کنار Roy Salvadori در سال 1959 توانست آستون‌مارتین را فاتح مسابقات 24ساعته لمانز کند. شلبی با خودروی آستین هیلی 100S نیز توانست 16 رکورد سرعت را در Bonneville به نام خود ثبت کند.




شلبی در سال 1956 و 1957 برنده عنوان « بهترین راننده سال » از طرف نشریه معتبر Sports Illustrated شد. در فاصله سال‌های 58-59 نیز توانست در هشت مسابقه فرمول‌وان شرکت کند.

با اینکه دیگر او به راننده‌ای سرشناس مبدل شده بود، اما بر اثر بیماری قلبی در سال 1960 برای همیشه از حضور حرفه‌ای در مسابقات اتوموبیلرانی کنار کشید. اما شلبی مردی نبود که به این زودی‌ها خسته شود! بعد از این دوران، او بدنبال ایجاد شرکتش رفت تا خودروهای موردعلاقه‌اش را اینبار خودش بسازد و نهایتا در سال 62 میلادی و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک برند شلبی را برای نخستین‌بار به جهانیان معرفی نمود.

بعد از این شلبی تمرکز خود را بر روی طراحی و ساخت خودرو کرد و با رابطه خوبی که با فورد برقرار کرده بود نیز توانست محصولات منحصر به فردی را تا به امروز روانه بازار کند که شاید یکی از بدیع‌ترین آنهافورد موستانگ GT500 سال 1967 میلادی باشد. در آخرین سال‌های عمرش نیز اگرچه شدت بیماری قلبی او بیشتر و بیشتر شده بود اما هنوز هم به خلبانی علاقه نشان می‌داد. وی نهایتا در سن 89سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان دالاس (تگزاس) درگذشت.


این Ford-Mustang_GT500 توسط کارول شلبی تیونینگ شده

تاریخچه اتومبیل



تاریخچه اتومبیل

آلمانی‌ها در ساخت موتورهای احتراق داخلی یکه‌تاز بودند. در سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۸ دو آلمانی به طور همزمان و بدون اطلاع از کار یکدیگر روی این طرح کار می‌کردند که چطور می‌توان یک بدنه را حرکت داد و آنرا کنترل کرد. نام این دو کارل فردریک بنز و گوتلیش ویلهلم دایملربود. موتور این اتومبیل (سه چرخه) حدودا یک اسب بخار قدرت داشت. گرچه این مدل اولیه طرح چندان کاملی به نظر نمی‌رسید، اما اولین اتومبیلی بود که بسیاری از اجزای اتومبیل‌های امروزی را دارا بود. اجزایی مانند سیستم جرقه، سیستم سوپاپ‌ها، مجموعه دیفرانسیل، کاربراتور، سیستم خنک کاری، محفظه کارتل روغن و سیستم ترمز. کارل بنز حق امتیاز وسیله نقلیه خودرو را که با سوخت بنزین کار می‌کرد در سال ۱۸۸۶ به نام خود دریافت کرد. حدودا ۷۵ مایل دورتر از بنز، دایملر روی طرح موتور احتراق بهتری کار می‌کرد. او ابتدا موتور خود را روی یک دوچرخه بزرگ آزمایش کرد و به نتایج رضایت‌بخشی دست یافت. می‌توان گفت این طرح اولین موتورسیکلت امروزی به شمار می‌آمد. در سال ۱۸۸۷ دایملر که از موفقیت قبلی خود دلگرم شده بود، بر آن شد تا موتور خود را روی یک چهار چرخه امتحان کند. به این ترتیب اولین اتومبیل دایملر ساخته شد ، اتومبیلی که قادر به حمل ۲ مسافر بود. قدرت موتور دایملر کمی بیشتر از موتور بنز بود و از آن نیز سبکتر بود. علاوه بر این دور موتور دایملر(RPM ۹۰۰ ) بسیار بیشتر از دور موتور بنز (RPM ۳۰۰ ) بود . بین دایملر وبنز بحث داغی درباره اینکه کدامیک اولین اتومبیل را ساخته اند درگرفت. دایملر معتقد بود که آزمایش موتور او روی دوچرخه قبل از آزمایش موتور بنز روی سه چرخه اش انجام گرفته بود و او اولین کسی بود که یک موتور احتراقی را روی ۴ چرخ قرار داده است . بنز قبول کرد که دایملر اولین موتورسیکلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت که اتومبیل او زودتر از اتومبیل دایملر تست شده بود. دایملر و بنز به طور جداگانه در شرکتهای خود اتومبیل هایشان را عرضه می‌کردند. در ۶ مارس سال ۱۹۰۰ شرکت دایملر به مهندس ویلیام می باخ منتقل شد. در ۲۲نوامبر سال بعد اتومبیل ویژه‌ای را برای امیل جلینگ کنسول وقت امپراطوری اطریش- مجارستان ساخت که او به خاطر دختر ۱۰ ساله‌اش مرسدس، آن اتومبیل را مرسدس نامید. از این به بعد تولیدات شرکت دایملر به مرسدس معروف شدند. اولین مرسدس ۳۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالای ۵۵ مایل در ساعت ( تقریبا ۸۸کیلومتر در ساعت ) می‌رسید. در سال ۱۹۰۳ شرکت بنز پاسخی برای مرسدس دایملر داشت . اتومبیلی باموتور۲ سیلندر که سرعت آن بالای ۳۷ مایل درساعت بود . ●بنز پارسیفال این دو شرکت همچنان با هم رقابت می‌کردند. در مسابقات اتومبیل‌رانی در اروپا برنده یا اتومبیلی از شرکت بنز بود یا اتومبیلی از شرکت دایملر.البته لازم به ذکر است تولیدات شرکت دایملر تنوع بیشتری نسبت به شرکت بنز داشتند. شرکتهای دایملر و بنز تنها تولید کنندگان خودرو در جهان نبودند. شرکتهای زیادی در این سالها تاسیس شدند که می‌توان از آن جمله به شرکت‌های: پژو (اولین تولید : ۱۸۸۹ اتومبیل بخار) ، برادران دوریا ( اولین تولید : ۱۸۹۳) ، فورد (اولین تولید : ۱۸۹۶اتومبیل بخار) ، اپل ( اولین تولید : ۱۸۹۸ ) ، فیات ( اولین تولید : ۱۸۹۹ ) ، پورشه ( اولین تولید : ۱۹۰۰ یا ۱۹۰۲اتومبیل برقی) ، اولدزمبیل ( اولین تولید : ۱۸۹۷ ) ، رولز رویز( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) و رور ( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) ،رنو ( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) ،بوگاتی ( اولین تولید : ۱۹۱۰) نام برد. در سالهای جنگ جهانی اول هر دو شرکت بنز و دایملر محصولات نظامی تولید می‌کردند. پس از اتمام جنگ جهانی اول ،آلمان به شدت دوچار رکود اقتصادی شد. کمبود بنزین و مالیات های سنگینی که برای دارندگان خودرو وضع شده بود، بازار اتومبیل را با افت شدیدی مواجه ساخت. شرکتهای خودروسازی به سمت ورشکستگی می‌رفتند. شرکت بنز و دایملر نیز در همین وضع گرفتار بودند. در این زمان بود که ایده ادغام شرکتها مطرح شد. در سال ۱۹۲۶ هنگامی که بنز ۸۳ ساله بود دو شرکت مرسدس و بنز با یکدیگر ادغام شدند و قدرتمند ترین شرکت خودرو سازی جهان را پایه ریزی کردند . شرکت مرسدس بنز (یا همان دایملر- بنز) . امروز دیگر شرکتی به نام دایملر- بنز یا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال۱۹۹۸ یکی از بزرگترین ادغام ها در صنایع اتومبیل‌سازی رخ داد . ادغام شرکت آلمانی مرسدس بنز با شرکت آمریکایی کرایسلر بود و در نهایت شرکت دایملر – کرایسلر متولد شد. از این دوره به بعد اتومبیل سازی نقش بسیار مهمی را در صنعت جهان ایفا کرد . همزمان با پیشرفت خودروسازی درآلمان کشور دیگری مانند آمریکا نیز وارد عرصه رقابت شد . آمریکا که از عواقب و مشکلات جنگ جهانی اول مصون مانده بود به سرعت در صنایع مختلف ، از جمله اتومبیل سازی پیشرفت می‌کرد و تقریبا در همین دوره بود که شرکت فورد بزرگترین شرکت خودروسازی جهان ظهور کرد . ●موتور دیزل یک مهندس آلمانی بنام رودولف دیزل اعلام کرد اگر هوا تا حد معینی فشرده شود و به محفظه سیلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق تزریق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرمای ایجاد شده توسط فشار هوا) محترق خواهد شد و نیازی به شمع نخواهد بود. در فوریه ۱۸۹۲دیزل طرح خود را به اداره ثبت اختراعات ارسال کرد و حدودا یک سال بعد حق امتیاز آن را به عنوان ” یک روش جدید در موتورهای احتراق داخلی دریافت کرد سپس با همکاری شرکت فردریک کروپ و چند شرکت سازنده دیگر شروع به آزمایش و ساخت مدل عملی موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولین نمونه از موتور خود را ساخت . (تقریبا همزمان با دریافت حق ثبت ) بازده این موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذکر است که بازده موتورهای بخار که در آن سالها در اوج محبوبیت بودند فقط ۱۲ درصد بود و موتورهای بنزینی هم کاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷ اولین موتور دیزلی که قابل استفاده برای مصارف عمومی بود به جهان عرضه شد . این موتور برای کارخانجات و صنعت قابل استفاده بود اما با توجه به حجم بزرگش هنوز برای نصب روی خودرو مناسب نبود. نکته جالب این است که سوخت این موتوراز روغن بادام بود. بازده موتور دیزل فوق‌العاده بود به همین دلیل به سرعت در مراکز بزرگ صنعتی و کشتی‌ها و لوکوموتیوها به کار برده شد. در سال ۱۹۲۰ پمپ انژکتوری جدیدی که می‌توانست مقدار دقیقی از سوخت را به اتاق احتراق هدایت کند، ساخته شد. این اختراع باعث شد حجم موتور دیزل به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و توانایی نصب آن روی اتومبیل‌ها فراهم شود. در سال ۱۹۲۴ اولین اتومبیل بارکش (کامیون) با موتور دیزل توسط مان (MAN) در شرکت موتور برلین ساخته شد . اولین اتومبیل سواری با موتور دیزل ۱۲ سال بعد ، در سال ۱۹۳۶ توسط شرکت مرسدس بنز تولید شد . نام این مدل ۲۶۰D بود. بعدها شرکتهای زیادی تولید اتومبیل دیزل را آغاز کردند . اما با توجه به توان و قدرت بالای این نوع موتورها کم کم از روی موتورهای سواری کنار گذاشته شد و بیشتر روی خودروهای ترابری سنگین ونیمه سنگین استفاده شد. امروزه شرکتهای اندکی را می‌توان نام برد که اتومبیل سواری با موتور دیزل تولید می‌کنند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به شرکت دایملر- کرایسلر (بنز) و شرکت فولکس واگن اشاره کرد. ●اولین خط تولید اتومبیل همانطور که قبلا ذکر شد، صنعت جوان آمریکا در سالهای ابتدایی قرن بیستم به سرعت در حال رشد و شکوفایی بود .صنایع و شرکتها مانند قارچ در این سرزمین جدید ظاهر می شدند و این درحالی بود که اکثر کشورهای صاحب صنعت در اروپا به شدت درگیر جنگ جهانی اول وبعد از آن بازسازی بودند . جا برای صنعت آمریکا که در طول این جنگ کمترین صدمه را دید باز شد. شرکتهای خودروسازی قدرتمندی پا به عرضه رقابت گذاشتند. ●فورد - جنرال موتورز- کرایسلر هنری فورد اولین مدل اتومبیل خود را در گاراژ منزلش در سال ۱۸۹۶ ،زمانی ساخت که به عنوان مهندس در کارخانه توماس ادیسون مشغول به کار بود. او نام این مدل را چهار چرخه (Quadricycle ) گذاشت. هنری فورد در سال ۱۹۰۳ شرکت فورد موتور را تاسیس کرد. (پس از ورشکستگی شرکت قبلیش به نام شرکت اتومبیل دیترویت). اولین اتومبیل فورد که مدل A نام گرفت ، موتوری ۲ سیلندر داشت که قدرت ۸ اسب بخار تولید می‌کرد. سال بعد فورد مدل B را به بازار عرضه کرد. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K . مدل ۶۰ مایل در ساعت (تقریبا ۹۵کیلومتر در ساعت) سرعت داشت و دارای یک موتور ۶ سیلندر با ۴۰ اسب بخار قدرت بود. سپس در سال ۱۹۰۹مدل T را عرضه کرد، چهار سیلندری با ۲۰ اسب بخار قدرت. مدل T به سرعت محبوبیت پیدا کرد و تولید آن از۱۰۰۰۰ عدد در سال ۱۹۰۹ به ۷۸۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۲ رسید.همه چیز برای تولید انبوه اتومبیل آماده می‌شد. در سال ۱۹۱۴ فورد اولین خط تولید اتومبیل در جهان را ایجاد کرد و تولید به ۴۷۲۰۰۰ اتومبیل در سال افزایش یافت. در حقیقت خط تولید کارخانه فورد در هر ۹۳ دقیقه یک اتومبیل مدل T تولید می‌کرد. در سال ۱۹۲۴ نیمی از اتومبیلهای موجود جهان توسط کارخانه فورد تولید شده بود. مدل T در طول ۱۸ سال به رکورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (پانزده میلیون) دستگاه دست یافت. در سال ۱۹۲۷ آخرین اتومبیل از مدل T تولید شد. در طول این ۱۸ سال به علت حاکمیت مطلق فورد در بازار اتومبیل شرکتهای کوچک زیادی مجبور به ادغام با یکدیگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. یکی از این شرکت‌های ادغام شده جنرال موتورز بود. ویلیام سی دورانت شرکت بیوک موتور را در سال ۱۹۰۴ خریدار کرد. او شرکت معظم جنرال موتورز را که از ادغام شرکتهای بیوک ، کادیلاک ، اولدزمبیل و اوکلند (پونتیاک ) بوجود آمده بود در سال ۱۹۰۸ تاسیس کرد. حکومت مطلق فورد تقریبا پس از پایان جنگ جهانی اول تمام شد و شرکتهای دیگرآمریکایی نیز توانستند در بازار اتومبیل سهمی داشته باشند. یکی از این شرکتها شرکت برادران دوج بود آنها رقیبی برای مدل T تولید کردند. اتومبیل آنها دارای موتوری ۴ سیلندر بود . در سال۱۹۲۴ حدود ۱۰۰۰ دستگاه از آن را شرکت برادران دوج تولید کرد. ۴ سال بعد این شرکت توسط والتر پی کرایسلر خریداری شد. در سال ۱۹۲۸ شرکت بزرگ کرایسلر فروش اتومبیلهای دوج ، د سوتو ، پلیموث و کرایسلر را آغاز کرد و به این ترتیب یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان به بازار رقابت وارد شد. از این به بعد صنعت خودرو به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقی کرد . مدل های جذاب توسط طراحان عرضه شد . سرعت اتومبیلها بسیار زیاد شد و ضریب ایمنی آنها نیز بالا رفت